En ganska händelserik dag i ölets tecken

Ja idag har det minst sagt hänt en hel del på ölfronten.
Tänkte stolpa upp några av dem här för er som lyckats missa dem.

– Det första var att Dugges har blivit medlem i branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

– Nästa nyhet var att Hantverksbryggeriet har släppt en ny lättöl vid namn ”Kusken”.
Läs mer här!

– Dessutom kom det ett mail från Brill & CO om ett nytt konceptöl från Mikkeller som släpps nu på måndag. Kan beställa i kolli om 24 på Systembolaget.

Så här skriver de om det:

Nytt öl-koncept från världsklass-bryggaren Mikkeller och Brill & Co

Danska Mikkeller, en av världens mest erkända ölbryggare och flerfaldig guldmedaljvinnare för sina öl, samt Brill & Co, ledande svensk importör av kvalitetsöl, lanserar i början av april det nya konceptölet K:rlek. K:rlek är ett öl som ständigt kommer att uppdateras genom nya utgåvor, som ska utkomma i takt med de traditionella modesäsongerna vår/sommar respektive höst/vinter. Varje säsong får ölet ett nytt recept och en ny formgivning, samtidigt som det i grunden fyller sammna funktion hos konsumenten eller restaurangen.

”Med K:rlek vill vi framhäva kärleken till ett kontinuerligt nyskapande inom ölkulturen, säger Marc Schuterman, marknadschef på Brill & Co. Ölet ska ständigt kännas uppdaterat och rätt i tiden, samtidigt som det ska utgöra ett tryggt och välbekant val för den som söker en attraktiv pale ale i värdsklass.” Inspirationen kommer från modeskaparnas kollektioner, som följer en röd tråd över tiden, samtidigt som de hela tiden förnyas. ”Mikkel Borg Bjergsø, mannen bakom Mikkeller, är en förgrundsgestalt inom den moderna, internationella ölscenen och hans nyfikenhet, drivkraft och passion för att omdefiniera hur vi uppfattar öl har inspirerat många bryggare världen över. Med K:rlek blir denna strävan en naturlig del av konceptet och nyfikenheten är stor kring hur konceptet kommer att utvecklas över tiden.” Även formspråket spelar en central roll och är tänkt att återspegla det nyskapande och den kvalitet som själva ölet representerar. Den fantastiska etiketten är gjord av den unga konstnären Sara Nilsson, som tidigare ställt ut på bland annat klassiska krogarna Riche och Tranan. Premiärutgåvan av K:rlek är bryggd med tre sorters kornmalt (Pale, Cara-hell och Pilsner), havreflingor, vetemalt och fem olika sorters humle (Columbus, Centennial, Nelson Sauvin, Citra och Simcoe). Allt för att ge en riktigt fruktig och frisk pale ale som fungerar hela sommarhalvåret.
Ölet lanseras i Systembolagets beställningssortiment den 2 april (art. 89887) och kommer samtidigt börja säljas till restauranger runt om i landet. Den första utgåvan kommer att finnas fram till i höst, då den nya versionen kommer. Med tanke på de svenska öldrickarnas entusiasm för nyskapande och spännande öl, bör man kanske inte bli förvånad om det uppstår K:rlek vid första ögonkastet?

– Sen var det ju då förstås den lilla följetongen om Systembolagets försäljning av lokalt producerade varor. Tyvärr var vi många som inte blev mycket klokare nu men förhoppningsvis så blir det väl bättre framöver. Pressrelease kan ni läsa här!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: